عنوان سایت

ساختار معاونت بازسازی و بازتوانی


شرح وظایف دفتر بیمه، ارزیابی و برآورد خسارت:

1- تهیه و ابلاغ دستورالعملهای مربوط به نحوه ارزیابی و برآورد خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه.
2- بررسی گزارشات مربوط به خسارات وارده و انطباق آنها با دستورالعملهای صادره.
3- مستندسازی خسارات وارده ناشی از حوادث غیرمترقبه.
4- اعزام گروههای کارشناسی برای بازدید از مناطق آسیب دیده و تهیه و تدوین گزارشات توجیهی حوادث ذی ربط.
5- تهیه دستورالعملها و تعیین خط مشی های اجرایی به منظور مصرف بهینه اعتبارات و تسهیلات.
6- پیگیری و بازدید مرحله به مرحله از مناطق در دست بازسازی با هماهنگی دفتر بازسازی و بازتوانی.
7- بررسی وضعیت نظامهای موثر در کاهش بار مالی دولت در جبران خسارت نظیر حمایتهای مالی و تشویقی، تسهیلات ویژه صندوقهای حمایتی در ایران، برنامه های توسعه بیمه ای و پیگیری راههای گسترش و اجرای متناسب با نیاز آنها.
8- پیشنهاد اعتبارت و تسهیلات مورد نیاز برای جبران خسارات با توجه به وضع موجود.
 
شرح وظایف دفتر هماهنگی امور بازسازی و بازتوانی:
1. انجام هماهنگی و نظارت بر تهیه طرحها و پروژه های بازسازی و برآورد و تخصیص اعتبارات با هماهنگی دستگاههای ذیربط.
2. هماهنگی و نظارت بر اجرا و تأمین اعتبار و سایر نیازمندیهای مربوط به بازسازی.
3. هماهنگی جهت اقدامات و عملیات مربوط به بازتوانی و راه اندازی امور معیشتی و اقتصاد منطقه آسیب دیده.
4. نظارت بر اجرای صحیح طرحها و پروژه ها از نظر رعایت معیارهای ایمنی، اصول فنی و مقاوم سازی.
5. هماهنگی در زمینه تعیین اولویتها همچنین اجرای سیاستهای کلی سازمان در امر بازسازی و بازتوانی.
6. هماهنگی با استانها و دستگاههای اجرایی ذیربط در زمینه اعزام نیرو و امکانات مورد نیاز بازسازی.
7. نظارت بر رعایت استانداردهای مصالح و تجهیزات ساختمانی بر مبنای اصول کاهش مخاطرات طبیعی.
8. تهیه گزارشات مرحله ای از اقدامات انجام شده از شروع تا خاتمه کار بازسازی.
9. کمک به راه اندازی مراکز خدماتی، تجاری، حمل و نقل و ... قبل از شروع عملیات بازسازی و حین عملیات به منظور نگهداری جمعیت ها آسیب دیده در منطقه و جلوگیری از مهاجرت آنها به سایر مناطق.
10. اتخاذ تمهیدات لازم به منظور همکاری صاحبان اماکن و مشارکت آنها در عملیات بازسازی.
11. هماهنگی با دستگاههای حمایتی از جمله کمیته امداد (ره)، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر جهت انجام امور بازتوانی روحی و روانی آسیب دیدگان.
12. هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت ارائه خدمات بهداشتی. 
 
شرح وظایف دفتر فنی نظارت بر استاندارد و مقاوم سازی
1. تهیه استانداردها و دستورالعمل مقاوم سازی با همکاری دستگاههای ذیربط و ابلاغ به استانها.
2. هماهنگی جهت تعامل با حوزه های مقننه و قضاییه به منظور تأمین ضمانت اجرایی لازم جهت اجرای دستورالعملهای مقاوم سازی و جلوگیری  از ساخت و سازهای غیراستاندارد.
3. تشکیل جلسات تخصصی و فنی به منظور بررسی طرحها و پروژه های پیشنهادی و بررسی اعتبار آن.
4. هماهنگی با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، سازمان نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی و دفتر فنی وزارت کشور در تهیه و اجرای طرحهای مقاوم سازی.
5. مطالعه و بررسی طرحها و پروژه های بهینه سازی و مقاوم سازی پیشنهادی استانها.
6. نظارت و بازرسی فنی طرحها، پروژه ها و تأسیسات زیربنایی.
7. تهیه دستورالعمل و نظارت بر اجرای ساخت و سازهای اصولی، ممانعت از ساخت و سازهای غیرمجاز و غیراصولی و احیای بافتهای فرسوده با هماهنگی معاونتهای امور عمرانی استانداریها و شهرداریهای سراسر کشور.
8. تعامل و هماهنگی با دستگاههای اجرایی ذیربط جهت استانداردسازی مصالح، کالا و خدمات مورد نیاز امر مقاوم سازی
9. تهیه گزارش اقدامات انجام شده در سطح کشور و ارائه به رئیس سازمان در مقاطع سه ماهه.
^

تحت نظارت وف ایرانی